Van alle jongeren tussen 12 en 18 jaar luistert ongeveer 65% regelmatig naar podcasts. En de populariteit groeit. In het onderwijs wordt deze nieuwe mediavorm nog weinig gebruikt. Behalve bij SALTO dan…
Wil je onze eigen podcast-set gebruiken op je school of in je klas? Ai, dat wordt op korte termijn lastig. Je bent namelijk niet de enige. Jill Lukassen en Hilly Buijs, ICT-coördinatoren op SALTO-scholen De Ontmoeting en SALTO-school Hanevoet, weten inmiddels wel waarom. “Het is nieuw, leerzaam en ontzettend leuk.” Tijdens een ICT-netwerkbijeenkomst maakten ze zelf hun eerste eigen podcast. Dat deden ze samen met het externe bureau Ears Up.
Fantasie wordt geprikkeld
“De kennismaking was bijzonder inspirerend”, zeggen Jill en Hilly. “En de mogelijkheden zijn enorm. Audio heeft veel invloed op het leren lezen en luisteren, vooral begrijpend luisteren”, vindt Jill. “Bijvoorbeeld bij het leren van een tweede taal kan dit echt helpen.” Hilly vult aan: “Het prikkelt ook de fantasie. Je ziet geen film of tekening, maar je krijgt de kans om zelf je
verbeelding te gebruiken.”
Soort hoorspel
Podcasts bieden volop mogelijkheden in de klas. Jill legt uit: “Leerlingen kunnen iets lezen en dat later terugluisteren. Daar kun je samen over praten. Hoe is het met het tempo, de intonatie? Zo leren ze hun eigen prestaties te beoordelen en verbeteren. Leerlingen uit de bovenbouw zouden een verhaal kunnen inspreken, of een soort hoorspel, dat jongere kinderen weer kunnen beluisteren. Maar je kunt ook denken aan gesprekken, discussies of zelfs een soort radioshow. De set met microfoons, recorder en mengpaneel biedt heel veel mogelijkheden.”
Best moeilijk
De ICT-coördinatoren zijn tevreden over het resultaat van hun eerste podcast. Hilly is eerlijk: “Ik vond het in het begin best moeilijk. Maar als je het samen voorbereidt en in een klein groepje, is het goed te doen. Wij maakten een podcast over AI in het onderwijs; 8 minuten bloed zweet en tranen. Maar vooral super leuk. Ik hoop dat we de set snel hier op school gebruiken.”