Een nieuwe SALTO-Koers

Een nieuwe koers? Die maak je samen!

Het afgelopen jaar hebben we met hulp van het externe bureau Thaesis hard gewerkt aan de nieuwe koers voor SALTO. Een belangrijke rol was daarbij weggelegd voor onze ouders, medewerkers en samenwerkingspartners. In een regieteam werd het proces vastgesteld en gemonitord en in het koersteam werd de inhoudelijke koers gemaakt. Samen keken we naar de uitdagingen voor de toekomst en hoe we die als SALTO tegemoet gaan treden. Waar staan we nu, waar willen we naartoe, hoe doen we dat? Op meerdere momenten gaven zowel de raad van toezicht als de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) waardevolle input. Binnenkort delen we het resultaat van het koersproces: 3 mooie speerpunten als uitgangspunt voor de SALTO-Koers voor de komende jaren.

In dit artikel komen enkele mensen aan het woord die direct bij het proces betrokken waren. We legden ze onderstaande vragen voor:

  1. Hoe heb je het proces ervaren om te komen tot een nieuwe koers en wat was jouw bijdrage?
  2. Wat vind jij het belangrijkste aspect uit de nieuwe koers?
  3. In hoeverre gaat die koers wat veranderen bij SALTO en wat is er nodig om dit plan ook echt uit te voeren?
een-nieuwe-salto-koers een-nieuwe-salto-koers
Rick Louman (koersteam) is leerkracht SALTO-school De Klapwiek Rick Louman (koersteam) is leerkracht SALTO-school De Klapwiek

Rick Louman (koersteam) is leerkracht SALTO-school De Klapwiek

  1. ‘We hadden 3 hele dagen en een aantal kleinere bijeenkomsten. Ik ben een jonge leerkracht en het was in het begin best even wennen, maar ik vond het heel nuttig en interessant. Ik heb geprobeerd om vanuit mijn positie als leerkracht de kritische noot te laten horen. Het is belangrijk dat zaken behapbaar en haalbaar zijn. Ik ben trots op wat we samen hebben bereikt.’
  2. ‘Eigenlijk zijn alle thema’s even belangrijk. We hebben ook bewust gekozen om ons te beperken tot 3 overzichtelijke en belangrijke thema’s. Voor mij ligt de focus op de samenwerking. Met de scholen, met externe partijen in de wijk en ook binnen de scholen. Niet allemaal opnieuw het wiel uitvinden, maar elkaar helpen.’
  3. ‘Ik hoop dat de onderlinge samenwerking versterkt wordt. Ik vind het belangrijk dat die goed geïmplementeerd en gefaciliteerd wordt. Voorwaarde daarvoor is een stabiele situatie binnen het bestuur en de scholen, én goede communicatie.’
Martijn Hermsen (regieteam) is adviseur ICT bij SALTO Martijn Hermsen (regieteam) is adviseur ICT bij SALTO

Martijn Hermsen (regieteam) is adviseur ICT bij SALTO

  1. ‘Als lid van het regieteam lag mijn focus vooral op het proces. Hoe creëren we betrokkenheid en zorgen we dat iedereen zich gehoord voelt? Met mijn expertise in ICT droeg ik bij aan effectieve communicatie en samenwerking. Daarnaast bracht ik een creatieve noot in door bijeenkomsten te verrijken met muzikale elementen, wat zorgde voor een ontspannen sfeer.’
  2. 'Voor mij is ‘meten is weten’ een onmisbaar uitgangspunt. De koers benadrukt het belang van onderzoeken, kritisch denken en de juiste vragen stellen. Bewezen effectieve technologie speelt hierin een cruciale rol, mits deze goed doordacht is en gericht op de kansen van morgen. Daarnaast is data essentieel om te monitoren of we op koers blijven. Zo kunnen we weloverwogen keuzes maken en bijsturen. Data fungeren als een kompas dat helpt om onze doelen te bereiken.’
  3. ‘De koers is een dynamisch kompas, een logische voortzetting van waar we al aan werken. Door regelmatig te evalueren en ontwikkelingen te bespreken, blijven we scherp en flexibel. Deze koers biedt houvast in een voortdurend veranderende wereld.’
Jacqueline de Haas (regieteam) is directeur van SALTO-school De Vuurvlinder Jacqueline de Haas (regieteam) is directeur van SALTO-school De Vuurvlinder

Jacqueline de Haas (regieteam) is directeur van SALTO-school De Vuurvlinder

  1. ‘Wij hadden de opdracht om het proces in goede banen te leiden. We richtten het proces in, bewaakten de voortgang en bepaalden welke externe partners betrokken moesten worden.’
  2. ‘De basisvaardigheden zijn gewoon een gegeven en staan bij ieder bestuur en school op het programma. Deze zijn zo vanzelfsprekend en daarom benoemen wij ze niet expliciet in onze koers. Voor mij springt de samenwerking eruit. Om samen goed onderwijs voor onze leerlingen te bieden, moeten we elkaar opzoeken en versterken.’
  3. ‘De verandering is vooral dat we nog meer uitstralen dat we allemaal werken vanuit het SALTO-DNA, maar dat elke school ruimte heeft daar iets aan toe te voegen. Elk kind, elke ouder en elke wijk heeft andere behoeften. Het is aan de scholen om tegemoet te komen aan die specifieke behoeften, binnen de koers.’
Laura Lynn Jansen, (koersteam) is leerkrachtondersteuner en stamgroepleider groep 1 en 2 bij SALTO-school De Driestam Laura Lynn Jansen, (koersteam) is leerkrachtondersteuner en stamgroepleider groep 1 en 2 bij SALTO-school De Driestam

Laura Lynn Jansen, (koersteam) is leerkrachtondersteuner en stamgroepleider groep 1 en 2 bij SALTO-school De Driestam

  1. ‘Ik vond het waardevol om als creatief brein met een hart voor een leven lang leren deel uit te maken van het koersteam. De koers is als een kompas, waarmee je laverend, in  en directe lijn of buiten de lijnen om dezelfde richting op gaat.’
  2. ‘Eigenlijk moet elke organisatie 2 fundamentele dingen doen: het goede behouden en verbeteren, én creëren, ontwikkelen wat er nog niet is. Samenwerking, positivisme en vertrouwen zijn belangrijke voorwaarden om samen aan een betere toekomst te werken.’
  3. ‘Met de waardevolle momenten die we in het koersteam hebben gecreëerd, moeten we nu de volgende stap zetten. Dat betekent dat we creatief en vol fantasie moeten kijken naar hoe we SALTO kunnen laten bloeien.’