Samen werken aan kansrijke toekomst meertalige kinderen

Hoe zorgen we ervoor dat meertalige leerlingen op de juiste vorm van voortgezet onderwijs terechtkomen én daar op de best passende manier begeleid worden? In de Brainportregio zoeken onderwijsprofessionals elkaar op om deze vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Het is mooi om te zien hoe het primair onderwijs (PO), het voorgezet onderwijs (VO) en opleidingsscholen- en instituten elkaar gevonden hebben. In de laatste maanden zijn in grote gezamenlijkheid, concrete stappen gezet in een poging om de overgang naar het VO van meertalige leerlingen te verbeteren. Over het ‘waarom’ zegt Sylvia Huijsmans, SALTO-adviseur internationalisering en meertaligheid: “Bij leerlingen die de Nederlandse taal nog niet volledig beheersen, kun je niet op basis van toetsresultaten adviseren. Je moet eigenlijk breder kijken naar het perspectief van zo’n kind. Wat heeft dat kind straks nodig op het VO? En kan die school dat bieden?”

Werkoverleg met Sylvia Huijsmans (SALTO), Marina Bouckaert-den Draak (Fontys), Mara Rooijmans (Stedelijk College) en Saskia Heunks (Programmaleider Trion Opleidingsschool) Werkoverleg met Sylvia Huijsmans (SALTO), Marina Bouckaert-den Draak (Fontys), Mara Rooijmans (Stedelijk College) en Saskia Heunks (Programmaleider Trion Opleidingsschool)

Brede samenwerking in de regio

De vragen die vanuit SALTO bij Sylvia terechtkwamen, leefden breder. En dus werd de samenwerking opgezocht. Brainport Development, nauw betrokken bij de groei van de regio en de maatschappelijke uitdagingen die daarbij horen, deed mee. Ook collega-schoolbestuur SKPO, Fontys, Trion Opleidingsschool (gezamenlijk opleidingsinitiatief in de regio), het regionaal samenwerkingsverband en SILFO (Stichting Internationaal en Lokaal Funderend Onderwijs) haakten aan.

Onderzoekswerkplaatsen

Na een grondige voorbereiding werden 6 onderzoekswerkplaats- bijeenkomsten ontworpen en georganiseerd. Hieraan namen onder andere kwaliteitscoördinatoren van de direct betrokken scholen deel. Saskia Heunks van Trion: “Het doel is dat we leren van elkaar. We gebruiken wetenschappelijk onderzoek, literatuur en we bespreken concrete casuïstiek. Pasklare oplossingen zijn er niet, maar door ervaringen te delen, door actief met dit onderwerp aan de slag te zijn, ontstaan er wel handvatten.” Sylvia: “Het gaat ook om bewustwording. We zien de urgentie. Zeker met het oog op de toekomst moeten we hier mee aan de slag.”

Rijkdom

In 2025 vinden de laatste 3 bijeenkomsten plaats. En dan? “Dan hebben we met elkaar uitvoerig gesproken over toetsing, toelating, warme overdracht, begeleiding en nog veel meer. Hoe het vervolg eruit moet zien, weet ik nog niet”, zegt Saskia, “maar ik denk wel dat we hier hebben laten zien hoe waardevol de inhoudelijke connectie is tussen PO en VO. Dat is echt een rijkdom die we moeten koesteren. Én voortzetten.”

Samen werken aan kansrijke toekomst meertalige leerlingen Samen werken aan kansrijke toekomst meertalige leerlingen

Werkoverleg met Sylvia Huijsmans (SALTO), Marina Bouckaert-den Draak (Fontys), Mara Rooijmans (Stedelijk College) en Saskia Heunks (Programmaleider Trion Opleidingsschool)