Van middelbare school naar basisschool: dezelfde uitdaging

Meertaligheid is typisch iets voor de Brainportregio. Gelukkig zit samenwerken in het DNA van onze regio. Samen werken we aan een kansrijke toekomst voor onze kansrijke leerlingen. Bijvoorbeeld met onze collega’s van SKPO (Stichting Katholiek Primair Onderwijs). Catrijn van den Berg, leerkracht anderstaligen en coördinator meertaligheid bij deze scholenstichting (SKPO) schreef op ons verzoek onderstaande column.

“Hoezo? Ik ken niemand die van het voortgezet naar het basisonderwijs is gegaan.” Die opmerking hoorde ik vaak toen ik die stap zette. Maar voor mij voelde het natuurlijk. Want of je nu lesgeeft in groep 3 of 3 VWO: kinderen zijn kinderen en lesgeven is lesgeven. Elke leeftijd heeft zijn eigen charme en uitdagingen. 

Voor leerlingen met een meertalige achtergrond blijft de kernvraag hetzelfde: ‘’Ziet de juf of meester mij echt?’’ Dit vraagt soms iets extra’s van een leerkracht, vooral als het gaat om taalontwikkeling. Maar wat als dat ‘extra’s’ niet meer als aparte inspanning voelt, maar gewoon in je aanpak zit? 

Een nieuwe taal leren kost tijd. Geef leerlingen én jezelf die ruimte. In die tijd en aandacht schuilen kansen. Niet alleen om taalbarrières te overbruggen, maar ook om vertrouwen en verbinding op te bouwen. Want hier draait het uiteindelijk om in ons vak, toch?

Catrijn van den Berg Catrijn van den Berg